Schieten op de FARC - Reisverslag uit Medellín, Colombia van Foex,Vis, Boecky, Broeder, Klaus, Blaauwwiekel, Buffel, Nico en Pinda classified - WaarBenJij.nu Schieten op de FARC - Reisverslag uit Medellín, Colombia van Foex,Vis, Boecky, Broeder, Klaus, Blaauwwiekel, Buffel, Nico en Pinda classified - WaarBenJij.nu

Schieten op de FARC

Door: Pinda

Blijf op de hoogte en volg Foex,Vis, Boecky, Broeder, Klaus, Blaauwwiekel, Buffel, Nico en Pinda

13 December 2008 | Colombia, Medellín

I Love Copy-paste :-D

Kijk voor de fotos op:

pindagoes.aroundtheglobe.nl


Hallo allemaal!

Hier dan weer eens een update van wat er hier zoal gaande is in Medellín!
Het is nu zo'n twee weken geleden dat ik wat heb gepost en in die tijd heb k al weer heel wat meer van de stad en omgeving gezien. Om alles nu te vertellen gaat ook wat ver dus ik zal even een korte uiteenzetting van het dagelijkse leven hier geven :-D

Zoals jullie weten ben ik hier om onderzoek te doen voor mn scriptie. Hiervoor moet ik enerzijds literatuuronderzoek doen en anderzijds mijn gebied van onderzoek in levende lijve onderzoeken, bekijken en uiteraard in levende lijve weer verlaten. Hier ben ik dan ook zo goed als elke dag wel mee bezig...

De wijken die ik heb gekozen voor onderzoek zijn nogal crappy (zie foto!)
vergeleken met de Nederlandse maatstaven en ik denk dat de meeste mensen het sloppenwijken zouden noemen. Maar goed, het waren ooit extreem gevaarlijke buurten maar nu schijnt het mee te vallen. Ik ben de afgelopen weken enkele keren in de wijken Santo Domingo en Moravia geweest en heb geen problemen gehad. Het was nogal boeiend om daar zo rond te lopen (niet alleen want dan ben je dus wel gewoon el bokko) en de wijk te bekijken. De mensen daar zijn geen toeristen gewend en kinderen komen naar je toe om te vragen wat je wel niet allemaal komt doen met je witte hoofd:-D
In diezelfde wijken heb ik inmiddels al ongeveer 9 interviews gedaan met mensen uit buurtcentra, wijkvertegenwoordigingen en buurtontwikkelingsbureaus dus dat gaat al wel lekker. Mijn spaanse lessen zijn inmiddels afgelopen en ik moet zeggen dat ik de mensen al redelijk begrijp als ze tegen me praten maar helaas nog niet helemaal. Praten is nog wat lastiger maar dat komt nog wel. Ik ben hierom ook heel erg blij dat Philipp en Amaia aangeboden hebben om mee te gaan als ik een interview heb met iemand die enkel spaans spreekt.

Ik ben inmiddels ook al lang en breed verhuisd en woon in een relaxt wijkje redelijk in de buurt van het centrum. Hier is vanalles te krijgen en te doen en dus prima!



Gelukkig is het hier niet alleen maar wijken bekijken, interviewen en ga zo maar door. In de afgelopen weekenden hebben we wat van de omgeving van Medellín bekeken zoals "Piedra de Peñol" --> een stuk steen waar je op kan klimmen (zie foto) voor leuke uitzichten.

Een ander weekend waren Philipp, Amaia en ik uitgenodigd door Julio, een professor van de Uni Nacional, om langs te komen op zijn "finca" oftewel boerderij/buitenhuis. Dit was zo'n uur buiten Medellin en ligt midden in de bergen. Hier zijn we 2,5 dag geweest met de hele familie van Julio. Daar gingen we wandeltochten door de bergen maken, barbequen
(het is hier immers altijd minimaal 20 graden :-D) en ze hebben me de basis van salsa, merenque en porro dansen geleerd. Al met al was dit een gezellig weekendje weg. De relatie hier tussen student en professor is sowieso compleet anders dan in NL. Hier gaan ze veel relaxter en minder zakelijk met elkaar om en om diezelfde reden gaan we vanaaf met een stel Colombiaanse studenten en enkele professoren lekker bier drinken

Gisteren was voor mij weer een nieuw hoogtepunt in mijn periode hier. Ik wilde al vanaf mijn aankomst hier lekker gaan voetballen en ben dus meteen op zoek gegaan naar een club of team. Helaas begint de "zomervakantie" hier komende week en zijn alle competities afgelopen, zowel aan de uni nacional, uni eafit als in de 'reguliere' competities. Hierom ben ik maar eens wat rond gaan bellen en zodoende heeft Gerard Martin, een Nederlandse professor in dienst van Uni Eafit zijn enorme netwerk in Medellín eens gebruikt om wat te zoeken. Ik kreeg een sms dat ik donderdagavond kon gaan voetballen met een groep zogenaamde "desmobilizados". 'Desmobilizados' zijn lieden die enkele jaren geleden nog lid waren van militaire groeperingen als de FARC, paramilitairen of gewapende bendes. Ze hebben uiteindelijk de wapens er bij neergelegd en zitten nu in een soort van extreem intensief reintegratieproject. Het was even een vreemd idee maar eenmaal op het veld met mn meegebrachte FC Groningen shirt was alles helemaal prima! Ik kreeg eerst wel even commentaar van Indepediente Medellin supporters en applaus van nacional supporters omdat FCG dezelfde clubkleuren ed heeft als Nacional . Blablabla voetballen enz enz. Communicatie op het veld is geen enkel probleem, iedereen speelt hetzelfde spelletje! En het leuke was dat de keeper van de tegenstander een paramilitair of FARC lid was en ik dus kopn schieten op de FARC Al met al hebben we na 2 uur ballen gewonnen met 9-5! (dankzij onder andere 3 goals & assist door ondergetekende ;-) )

Nog even een paar kleine feitjes die hier aan de orde zijn:

* Het is hier SPOTGOEDKOOP, een biertje op t terras is 30ct :-D

* Tijdens t stappen noemt men de stad/vallei ook wel sillicon valley. Dat komt door de vele goedkope, voor velen betaalbare borstvergrotingen... echt extreem veel enorme neptieten hier!
* De stad van de eeuwige lente is waar: het is hier dag en nacht minimaal 20 graden en afgelopen week zelfs 30 waardoor deze Pinda even verbrand is!
* Mn huisgenoot is raarrrrrrr
* Paisa, de benaming voor de locals hier praten Paisa en het is volgens mij een soort Gronings van Colombia
* In de kerstvakantie ligt Bassie op het strand af te chillen
* Met oud en nieuw ligt Bassie op datzelfde strand
* Ik eindelijk een keer bovengemiddeld groot ben! (jaja oape, vervelend he ;-) )
* Ik het heel leuk vind dat Gerlinde in januari langs komt!
* Ze vieren hier minimaal een maand kerst!


Ik houd jullie spoedig weer op de hoogte!

X Pinda

  • 13 December 2008 - 00:16

    Pinda:

    Geniaal!

  • 13 December 2008 - 00:21

    G:

    en hier nog een keer speciaal voor de jongens he pinda;-)

  • 13 December 2008 - 08:30

    Foex:

    Mooie verhaal!

  • 13 December 2008 - 10:14

    Arie:

    Klinkt alsof je het leuk hebt daar...

  • 13 December 2008 - 17:13

    Vis:

    toi,toi,toi!

  • 14 December 2008 - 12:58

    Broeder Vos:

    Klinkt weer goed Pinda! Blijf ons op de hoogte houden over nog meer geniaaaaaaaliteit!

  • 14 December 2008 - 14:31

    Anne:

    Geniaal verhaal, dat staat voorop!

    Mag ik je er toch even op attenderen dat jou hoofd niet 'wit' is, maar toch minstens voor de helft getind is door de Indonesische zon?

    Om alvast op de zaken vooruit te lopen; ik weiger om een kerstfoto van jou met je gebruinde pokkel op het strand te bekijken ;)

    Veel plezier met ballen (kan dubbelzijdig worden opgevat ;))!

  • 14 December 2008 - 14:33

    Anne:

    Geniaal verhaal, dat staat voorop!

    Mag ik je er toch even op attenderen dat jou hoofd niet 'wit' is, maar toch minstens voor de helft getind is door de Indonesische zon?

    Om alvast op de zaken vooruit te lopen; ik weiger om een kerstfoto van jou met je gebruinde pokkel op het strand te bekijken ;)

    Veel plezier met ballen (kan dubbelzijdig worden opgevat ;))!

  • 14 December 2008 - 14:46

    Anne:

    Geniaal verhaal, dat staat voorop!

    Mag ik je er toch even op attenderen dat jou hoofd niet 'wit' is, maar toch minstens voor de helft getind is door de Indonesische zon?

    Om alvast op de zaken vooruit te lopen; ik weiger om een kerstfoto van jou met je gebruinde pokkel op het strand te bekijken ;)

    Veel plezier met ballen (kan dubbelzijdig worden opgevat ;))!

  • 14 December 2008 - 15:14

    Pinda:

    @ Anne/Oape

    beter post je gewoon één keer...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Foex,Vis, Boecky, Broeder, Klaus, Blaauwwiekel, Buffel, Nico en Pinda

Dit is onze blog met de beschrijving van onze meest uiteenlopende, veelal ondoordachte, spontane, chaotische, zeer lawaaierige, lompe, dronken, dikwijls lamlendige doch altijd gezellige activiteiten en reizen die doorgaans in een horeca-gelegenheid worden bedacht en vervolgens binnen enkele dagen worden geboekt. Achteraf vragen wij ons dan ook met een zekere regelmaat af wat we nu weer hebben verzonnen, danwel gedaan... Gelukkig hebben we op die momenten de foto's nog! Blackie Reizen rules

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 257
Totaal aantal bezoekers 44933

Voorgaande reizen:

06 December 2011 - 09 December 2017

Nooit meer slapen

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: