Een week van extremen - Reisverslag uit San Salvador de Jujuy, Argentinië van Foex,Vis, Boecky, Broeder, Klaus, Blaauwwiekel, Buffel, Nico en Pinda classified - WaarBenJij.nu Een week van extremen - Reisverslag uit San Salvador de Jujuy, Argentinië van Foex,Vis, Boecky, Broeder, Klaus, Blaauwwiekel, Buffel, Nico en Pinda classified - WaarBenJij.nu

Een week van extremen

Door: Foex en Pinda

Blijf op de hoogte en volg Foex,Vis, Boecky, Broeder, Klaus, Blaauwwiekel, Buffel, Nico en Pinda

25 Juli 2008 | Argentinië, San Salvador de Jujuy

Hola amigos!

Eindelijk weer een bericht vanuit de andere kant van de wereld:) Het heeft even geduurd , maar dat heeft alles te maken met het feit dat we enige tijd in de woestijn hebben doorgebracht. Daar hadden we geen bereik op de mob laat staan een computer om onze fantastische avonturen met jullie te delen. Nu, zo´n 2500 kilometer later zitten we in Salvador de Jujuy. Het plan was om naar Salta door te reizen, maar dankzij een kerel van het reisbureau en andere nodige ongein zijn we hier gestrand. Maar we zullen beginnen waar we de vorige keer zijn geeindigd: Chili!

Na een busrit van 24 uur kwamen we aan in San Pedro de Atacama, zo´n 1500 kilometer noordelijker dan Santiago. Het ligt midden in de Woestijn en het klimaat is om die reden vrij bizar. Overdag heerlijk met een 30 graden, maar ´s nachts koelt het af tot ongeveer -10. Niet echt lekker dus.. Verder wel een relaxed plaatsje met ontzettend veel toeristen. we kwamen vrijdag rond 9 uur ´s avonds aan en hebben bijna 3 uur gezocht naar een slaapplek. Dit lukte niet en compleet radeloos, koud en moe zijn we een reisbureau ingelopen. Daar vonden we onze heldin: Rosanna. Ze liet ons op de grond slapen in haar reisbureau. Niet comfortabel, maar alles is beter dan buiten slapen met -10 zonder slaapzak:) De volgende dag maar onderdag geregeld en in de middag fietsen gehuurd om naar vallee de la luna te gaan, de maanvallei. dit is officieel de droogste plek op aarde met ongeveer 1000 jaar zonder regen. Een geniale fietstocht van bijna 5 uur. Het ging flink omhoog en omlaag, maar de foto´s maken alles goed.. De volgende ochtend/nacht om 3uur opgestaan om de geisers in de bergen van Tatio te bekijken. TE KOUD!! Maar gelukkig hebben we de foto´s nog:) Anne heeft een duik genomen in de warmwaterbron, erg dapper. Helaas moesten ondergetekenden voor de foto´s en de kleding van Anne zorgen, dus we hadden niet de mogelijkheid hetzelfde te doen:) De volgende ochtend volgde de rit richting Bolivia.

Salar!!

Om 8 uur ging de bus voor onze 3 daagse trekking over de Altiplano en de zoutvlakte van Uyuni. De rit werd na de grens per 4x4 voortgezet om de bergen te overleven. De hoogte stijging werd al direct zichtbaar. De eerste dag bestond uit het zien van verschillende meren en wederom een warmwaterbron. Deze keer zijn ondergetekenden wel het water in gegaan en wel op 5000 meter hoogte met -20. Dit is te zien op 1 van de foto´s hieronder. ´S avonds overnacht in een te koud hutje bij een ander meer, ook dit was prachtig maar erg koud. Dag 2 bestond uit een rit van ongeveer 300 kilometer via verschillende meren om vervolgens aan de rand van Salar de Uyuni te eindigen bij het Hotel de Sal, het zouthotel. Dit was de vooravond van een van de hoogtepunten van de trip.. Dag 3: de rit over de zoutvlakte. Wat moeten we hierover zeggen: de oppervlakte van 1/3 van Nederland, alles wit, bijna 4000 meter hoog en niet te bevatten als je het niet zelf ziet, erg surrealistisch. Zie foto´s..Nog dezelfde dag zijn we doorgereden naar Tupiza omdat er in Uyuni geen zak te doen was. Hotel gevonden, alles praktisch gratis, maar we waren wel klaar met de kou dus direct een bus geregeld richting Argentinie.

Argentinie

Gisteren (donderdag) zijn we aangekomen in de plek waar we dit typen, Salvador de Jujuy. Het plan was zoals gezegd om door te gaan naar Salta, maar dit ging helaas niet helemaal door. De bus vanaf de grens hadden we gemist door vertraging en dus moesten we 5 uur tussen de locals richting hier. Het schijnt dat ze hier nogal van coca houden en aangezien het hier illegaal en in Bolivia legaal is is de volledige bus 2x gestript door de politie en je wilt niet weten wat voor circus dat oplevert: mensen stappen in met de volledige bart smit onder hun armen! We weten niet waarom, maar ze nemen werkelijk alles mee richting huis. Dit geintje kostte ons ruim 2 uur en om die reden zitten we hier. Maar we mogen niet klagen, het hostel is relaxed en bijna gratis, we zitten midden in het centrum en we kunnen overdag weer in t-shirt over straat.. Morgen staan Salta dan toch op planning, dus kaartjes voor de bus zijn inmiddels binnen. Vandaag eindelijk geen bussen en lange ritten maar heerlijk chillen en niks doen. Lekker bakkies en peukies doen:)

Aangezien we redelijk voor lopen op schema dankzij onze marathonsessies in bussen, jeeps en andere meuk blijven we iets langer in Argentinie. Dit omdat het hier relaxed en goedkoop is. Het plan is om na Salta richting Cordoba te gaan, de 2e stad van dit land. Van hieruit gaan we richting nog een hoogtepunt van onze reis: de watervallen van Iguacu. Google maar even en je wordt spontaan jaloers:) We blijven voorlopig in bewoond gebied dus we zullen het volgende bericht spoedig plaatsen.

Groeten en liefs vanuit Salvador de Jujuy in Argentinie!

• 25 Juli 2008 - 16:22

Klaus:

GENIAAL jongens!! Mooi dat alles goed gaat! Hier ook alles oke, alleen het is rustig in de Ireslaan sinds jullie weg zijn. DVHN heeft er al een artikel over geschreven ;)

• 25 Juli 2008 - 16:28

Anne:

Ik heb de blote billetjes van beide heren onder het motto ´gelukkig hebben we de foto´s nog´ uiteraard exclusief voor jullie geschoten ;)

• 25 Juli 2008 - 16:34

Foex:

Klaus, dikke stinkerd.. Ik weet dat je het expres doet maar toch stel je me teleur.. Ik zorg ervoor dat als ik later kinderen krijg dat ze in ieder geval niet bij jou in de klas komen..

• 25 Juli 2008 - 16:39

Els:

Mannen! Te gek allemaal! En voor de rest van de lezers, pas inderdaad op met het googlen naar de watervallen van lguacu! Je wordt echt jaloers!

Anne! Robert en Robert, hou ons op de hoogte van jullie fantastische reis! Voor jullie het weten zitten jullie weer verplicht in de 9e biertjes te drinken op de muziek van kinderen voor kinderen en spice girls. kan overigens ook heel leuk zijn! ;)

Geniet er van en tot snel!

X, Els

• 25 Juli 2008 - 16:41

Els:

Geniet er van en tot snel!

X, Els

• 25 Juli 2008 - 16:45

• 25 Juli 2008 - 16:49

• 25 Juli 2008 - 18:55

Arie:

Sorry, weegt niet op tegen de duinen van Terschelling. Argentijnse koffie schijnt goed te zijn trouwens!

Moi

• 26 Juli 2008 - 10:43

Nathalie:

Mannen, wat een fantastische verhalen weer. Erg leuk om te lezen en ben zeer verheugd dat jullie je vermaken! (waar niet, maar dat even terzijde). De 9e is anders zonder jullie zoals Els ook al zei, maar goed we hebben iedereen al ingelicht dat dat over een paar weken weer optimaal wordt ingehaald.
    Geniet er lekker van daar en vergeet ons niet op de hoogte te houden! :)

Liefs,
    Nathalie

• 26 Juli 2008 - 12:23

G Vanuit Laos...:

Wat een mooie foto's!!!! Ik heb helaas weinig tijd over dus lees de verhalen de volgende keer. Veel plezier!

Liefs Gerlin

ps: voor nog meer mooie foto's en verhalen zie www.travelmessage.nl/roomiesontour/ ;-)

• 26 Juli 2008 - 16:28

Vis:

Geniaal!

• 26 Juli 2008 - 17:36

Struisje:

Gelukkig hebben we de fotos nog? Gelukkighebbenweeenlaptekstenlatenwedefotosachterwegenlaten.waarbenjij.nu zul je bedoelen!

• 26 Juli 2008 - 19:06

Kina:

prachtig verhaal, en schitterende foto's. Wat hebben jullie al wat gezien en afgereisd. Lekker nu even een paar dagen genieten en bijkomen. Fijn dat alles goed gaat. Geniet ervan jongens. Liefs.

• 27 Juli 2008 - 21:33

Pinda:

hahaha Foex en Anne hebben vandaag de hele tijd op een paard gezeten :-p Ik heb lekker een heel schaap gegeten :-)

• 28 Juli 2008 - 04:51

Inge:

Die foto's! Geweldig mannen! Keep them comming ;)

Eenmaal terug aan het thuisfront maar even een foto-avondje houden denk ik he? :D

Geniet er nog even lekker van en pas goed op elkaar!

Liefs uit Laos

• 28 Juli 2008 - 11:04

B:

eindelijkhebbenwefotos.waarbenjij.nu

• 28 Juli 2008 - 17:02

Nick:

Leukomtezien.waarbenjij.nu

eindelijk weer aangekomen in Nederland...mooi weerzien van bepaalde mensen!

@foex

ik zou mijn kinderen tijdens de overblijf niet eens aan klaus toevertrouwen!

@iguacu

wie springt?

• 28 Juli 2008 - 18:40

Pinda:

zulkemooiefotoszijnnognooitopeenvergeljkbaresitegetoonddusstopmetzeuren.waarbenjij.nu
    nog steeds geniaal hier, er komen meerdere fotos zodra we meer geniale fotos hebben gemaakt, niet dat we die nog niet reeds hebben maar op een genialiteitsschaal van 1 tot 10 zullen er alleen fotos met een 9.5 of hoger worden gepost... dus houdt deze site in de gaten!

• 29 Juli 2008 - 13:26

Legs:

Keurig dit....ik hou hiervan!!! keep enjoying!

• 02 Augustus 2008 - 11:51

Kasi:

Goeie sjit jongens!

• 03 Augustus 2008 - 16:52

Keijzer:

Wat ongelofelijk mooi jongens! Blijf genieten, groeten Keijzer

• 06 Augustus 2008 - 23:57

Kaiser:

Spellingcontrole zit onder F7 Keijzer..

Ongelooooofelijk dat jij die fout maakt, HBO-er;)