De eerste dag Sofia - Reisverslag uit Sofia, Bulgarije van Foex,Vis, Boecky, Broeder, Klaus, Blaauwwiekel, Buffel, Nico en Pinda classified - WaarBenJij.nu De eerste dag Sofia - Reisverslag uit Sofia, Bulgarije van Foex,Vis, Boecky, Broeder, Klaus, Blaauwwiekel, Buffel, Nico en Pinda classified - WaarBenJij.nu

De eerste dag Sofia

Door: Pinda en Foex

Blijf op de hoogte en volg Foex,Vis, Boecky, Broeder, Klaus, Blaauwwiekel, Buffel, Nico en Pinda

08 December 2007 | Bulgarije, Sofia

Wederom welkom allemaal!

Het was weer een enerverende dag vol chaotische, stressvolle en geweldige filmische momenten welke niet zouden misstaan in een Hollywood-Blockbuster!

Na een geweldig luxe en uitgebreid ontbijt zijn we met zn allen een wandeltocht door Sofia gaan maken aan de hand van een kaart die we hebben gekregen. Het waren barre omstandigheden... -10, mistig, guur, oude, lelijke mensen en meer elementen welke de dramatiek van dit epos ten goede kwamen.

Sofia kwam in 29 v Chr. in Romeinse handen en kreeg als de status van ‘’municipium’’.

De Hunnen verwoestten het Romeinse Serdica, waarna de Byzantijnse keizer Justinianus I de stad als Triaditsa herbouwde. De Slavische Bulgaren noemden haar Sredets (= Serdica) en doopten haar in 1376 om in Sofia, naar de Sveti Sofiakerk. Zes jaar later kwam de stad aan het Ottomaanse Rijk. De Turken zouden bijna vijf eeuwen blijven.

In 1878 namen de Russen tijdens de Russisch-Turkse Oorlog de stad in: Sofia werd na de Turkse nederlaag in 1879 de hoofdstad van het moderne Bulgarije. Het was toen de derde stad van het land: Roese en Varna waren allebei groter. Deze steden en ook Plovdiv, dat wat later tot Bulgarije ging behoren, zou het snel gaan overvleugelen. Tussen 1879 en 1939 nam het inwonertal toe van 20.000 tot 300.000. In de Tweede Wereldoorlog leed Sofia zware schade, waarna de stad in communistische stijl werd herbouwd en uitgebreid.

Deze stijl kwam tot uitdrukking in de enorm brede en grote wegen dwars door de stad. Naast deze wegen staan gigantische paleizen, overheidsgebouwen en monumenten . Deze zijn over het gehele stadscentrum verspreid. Het was dus een lange, zware wandeling om veel van deze bezienswaardigheden te bekijken. Onderweg hebben we uiteraard met zekere regelmaat uitgebreid koffie gedronken, geluncht en geshopt. Onderweg werden met zekere regelmaat de meest fantastische en filmtechnisch superieure beelden geschoten. Het gerucht deed al snel de rondte dat de rechten van deze reis door een grote naam/ maatschappij waren gekocht en op korte termijn worden gesmeed tot een knallende bioscoophit in de trend van het meesterwerk van Quentin Tarantino; Hostel. De werknaam schijnt voorlopig 'mostel' te zijn. Meer info hierover zal zeer waarschijnlijk spoedig op het wereldwijde web te vinden te zijn.

Nu is de tijd aangekomen om de innerlijke man te versterken middels een geweldig gevarieerde pastamaaltijd. Wij houden u op de hoogte.

uw verslaggevers,

Foex en Pinda

• 08 December 2007 - 17:21

Broeder Vos:

Geniaal! Wat een stad!:)

• 08 December 2007 - 17:21

Vizz:

Zo te zien hebben jullie een leuke tijd.

Foex,Vis, Boecky, Broeder, Klaus, Blaauwwiekel, Buffel, Nico en Pinda

Dit is onze blog met de beschrijving van onze meest uiteenlopende, veelal ondoordachte, spontane, chaotische, zeer lawaaierige, lompe, dronken, dikwijls lamlendige doch altijd gezellige activiteiten en reizen die doorgaans in een horeca-gelegenheid worden bedacht en vervolgens binnen enkele dagen worden geboekt. Achteraf vragen wij ons dan ook met een zekere regelmaat af wat we nu weer hebben verzonnen, danwel gedaan... Gelukkig hebben we op die momenten de foto's nog! Blackie Reizen rules